چطور چراغ هشدار موتور خودرو را در خانه بررسی کنیم؟
عملکرد این سیستم چگونه است؟
محل قرارگیری و رنگ چراغ بررسی موتور خودرو ممکن است در هر وسیله متفاوت باشد، اما در بسیاری از موارد، یک چراغ هشدار زردرنگ به شکل موتور در وسط داشبورد کیلومتر شمار است. در طراحی این چراغ ممکن است از کلمه «بررسی» (check) هم استفاده شده باشد.
این شاخص قسمتی از سیستم تشخیصی خودرو بوده و در تمامی موارد نشانگر وجود ایراد در سیستم سوخترسانی خودرو است و اساساً سیستمی نظارتی برای سوخترسانی و آلایندهها محسوب میشود. هنگام هشدار دادن، شاخص بررسی موتور ممکن است چشمکزن و یا ثابت باشد.
- اگر شاخص در حال چشمک زدن باشد، وضعیت معمولاً جدی است و ممکن است مشکلی خطرناک مانند خرابی سیستم احتراق موتور باشد. در چنین وضعیتی سوخت مصرف نشده (نسوخته) وارد سیستم اگزوز شده که این عمل باعث بالا رفتن بیش از حد دمای مبدل کاتالیزگر میشود که بسیار خطرناک است. در چنین موقعیتی با کم کردن سرعت خودرو و یافتن مکانی امن برای پارک کردن، با یک مکانیک برای بررسی وضعیت تماس بگیرید.
- از طرف دیگر چراغ ثابت وضعیت اضطراری محسوب نمیشود. میتوانید به رانندگی ادامه دهید اما باید هرچه زودتر سری به تعمیرگاه بزنید.
دلایل متداول این پیشامد
اگرچه چراغ موتور ممکن است به دلایل زیادی روشن شود، اما در بسیاری از موارد به دلیل یکی از مشکلات زیر است:
- درب باک بنزین شل شده یا آسیب دیده است: باور این قضیه سخت است که شل بودن درب باک بنزین میتواند چراغ موتور را روشن کند اما حقیقت دارد. درب باک نقش حفاظی ایمن را در سیستم سوخترسانی دارد و باعث میشود فشار موجود در باک باقی بماند. یک درب باک شل یا آسیب دیده، میزان مصرف سوخت و همچنین گازهای آلاینده منتشر شده از خودروی شما را بالا میبرد.
هنگامیکه این چراغ آزار دهنده روشن میشود، اولین کاری که باید انجام دهید این است که خودرو را در گوشهای پارک کرده و درب باک را چک کنید. اگر شل بود، میتوانید خیلی سریع با سفت کردن آن مشکل را حل کنید. اگر خراب بود برای تهیه یک درب جدید سری به فروشگاه لوازمیدکی محل بزنید. پس از حل این مشکل، به رانندگی ادامه دهید و ببینید که آیا چراغ خاموش میشود یا خیر. اگر چراغ روشن باقی ماند، با مکانیک خود برای بازدید از خودرو قرار بگذارید.
- حسگر اکسیژن خراب است: حسگر اکسیژن وظیفه نظارت بر اگزوز برای بررسی اکسیژن سوخته نشده را به عهده دارد که نشانگر عملکرد صحیح موتور و نسبت مناسب هوا بر سوخت است. اگر حسگر خراب باشد، اطلاعات درستی به کامپیوتر خودرو داده نمیشود. بسیاری از خودروها دو تا چهار حسگر دارند. کد سیستم تشخیصی خودرو به مکانیک خواهد گفت که کدام حسگر اطلاعاتی غلط و خارج از پارامترهایش داده است.
خرابی فلزات گرانبهای موجود در حسگر بر توانایی حسگرها برای دریافت اطلاعات دقیق تأثیر میگذارد. اگر تعویض حسگر اکسیژن را پشت گوش بیندازید، در نهایت به مبدل کاتالیزگر آسیب میرساند که تعویض این قطعه بسیار گرانقیمتتر است. بهترین کاری که میتوانید انجام دهید، تماس با یک مکانیک برای بررسی دقیق خودرو است.
- مبدل کاتالیزگر خراب است: این قطعه به کاهش گازهای آلاینده موجود در اگزوز کمک میکند. این وسیله مونوکسید کربن و سایر گازهای مضر را به گازهایی کمخطرتر تبدیل میکند. یک مبدل کاتالیزگر خراب، باعث افزایش مصرف سوخت میشود و چنانچه آسیب به بالاترین حد خود برسد، کار بهجایی میرسد که هرچه بیشتر پدال گاز را فشار دهید، خودروی شما به شتاب و سرعت سابق نمیرسد.
معمولاً اگر بهدرستی از خودروی خود نگهداری کنید مشکلی برای مبدل کاتالیزگر پیش نخواهد آمد. خرابی مبدل کاتالیزگر نتیجه عدم تعویض حسگر اکسیژن آسیب دیده و یا یکی دیگر از مشکلات موتور است. یک مبدل کاتالیزگر خراب در نهایت باعث میشود خودروی شما از حرکت باز بماند. قبل از آن مصرف سوخت بهشدت بالا رفته، حرکت خودرو روان نخواهد بود و خودرو در امتحان آلایندگی رد خواهد شد. یک مبدل خراب باید بهسرعت تعویض شود.
- حسگر حجم جریان هوا خراب است: این قطعه مستقیماً به کامپیوتر خودروی شما وصل شده است تا مقدار دقیق سوخت را بر اساس هوای جریان یافته در موتور اندازهگیری کند. زمانی که حسگر حجم هوا مشکل پیدا کند، خودرو بهدرستی کار نمیکند و مصرف سوخت و حجم آلایندهها افزایش مییابد.
فیلتر هوایی که هیچگاه تعویض نشده و یا بهدرستی نصب نگردیده است، ممکن است باعث خرابی حسگر حجم هوا شود. سالانه فیلتر هوا را چک و تعویض کنید. اگرچه میتوان ماهها با وجود یک حسگر هوای خراب به رانندگی ادامه داد، اما این کار عواقب خوبی در پی نخواهد داشت و خودرو عملکرد ضعیفی خواهد داشت. بهتر است از یک مکانیک برای بررسی وضعیت کمک بگیرید و در صورت لزوم حسگر را تعویض کنید.
- سیمکشی و شمعها خراب هستند: فراهم آوردن ایمنی لازم در محفظه احتراق به عهده شمعها است. شمعها همچنین جرقه لازم برای احتراق در موتور را ایجاد میکنند. در حالی که خودروهای جدیدتر با یک دست شمع میتوانند بیش از ۱۵۰ هزار کیلومتر را طی کنند؛ خودروهای قدیمیتر مخصوصاً نمونههای قبل از سال ۱۳۷۵ پس از پیمودن هر ۵۰ هزار کیلومتر نیاز به یک دست شمع تازه دارند. هیچ راهی برای جلوگیری از خرابی شمعها وجود ندارد. این امر اجتنابناپذیر با گذشت زمان رخ میدهد. اگر مشکل خودروی شما از شمعها است، هرچه زودتر آنها را تعویض کنید. شمعها معمولاً ارزان هستند و تعویض آنها نیز برای یک مکانیک کاری ساده و سریع است.
انتظار چه چیزی را داشته باشیم؟
یک مکانیک سیار کارکشته برای تشخیص منبع و دلایل روشن شدن چراغ موتور و همچنین بررسی و چکاپ کلی سیستمهای خودرو، به درب منزل یا محل کار شما خواهد آمد. پس از بررسی مکانیک با جزئیات کامل تشخیص خود و همچنین هزینه تعمیرات لازم را با شما در میان میگذارد.
کار به چه صورت انجام خواهد شد؟
زمانی که چراغ هشدار موتور روشن است، سیستم نظارتی خودروی شما کدهایی نشان میدهد که نمایانگر منبع مشکل هستند. ممکن است خودروی شما بیش از یک مشکل داشته باشد که در این صورت تعداد کدها هم بالا میرود. مکانیک بهوسیله یک اسکنر کدها را میخواند، تحلیل میکند و سپس تشخیص خود را ارائه میدهد. آنگاه با تائید شما قطعات خراب را تعویض، حافظه کدها را پاک و چراغ موتور را خاموش میکنند. آنگاه خودرو را برای رانندگی به شما تحویل میدهند تا بعد از چند روز ببینید که آیا چراغ بازهم روشن میشود یا خیر.
لطفاً توجه داشته باشید که ممکن است چند روز رانندگی لازم باشد تا سیستم تشخیص خودرو متوجه تعمیرات انجام شده شود. اگر سیستم تشخیص هرکدام از آزمایشهای درونی را با موفقیت پشت سر نگذارد، چراغ دوباره روشن خواهد شد. این بدان معناست که خودرو دارای مشکلات بیشتری است که در ارزیابی اولیه قابلتشخیص نبودهاند. مکانیک باید دوباره مشکلات را تشخیص دهد و برای تعمیرات هزینهها را برآورد کند. در بعضی موارد ممکن است چندین بازدید برای تشخیص و حل مشکلات موجود انجام شود.
این خدمات چه قدر اهمیت دارند؟
چراغ هشدار موتور چشمکزن نشانگر یک مشکل اساسی است، در حالی که چراغ ثابت وضعیتی نهچندان مهم را نشان میدهد. وقتی که مشکل کوچکی مانند درب شل باک دیده نمیشود، بسیار مهم است که یک مکانیک در اولین فرصت مشکل را تشخیص دهد.
منبع:چطورپدیا