دانستنی های خودرو

همه چیز در مورد تعمیر خودرو، باطری ، باتری خودرو ، باتری ups، امداد باطری و...

دانستنی های خودرو

همه چیز در مورد تعمیر خودرو، باطری ، باتری خودرو ، باتری ups، امداد باطری و...

همه چیز در مورد تعمیر خودرو، انتخاب باطری ، باتری خودرو ، باتری ups و... قیمت باطری ، فروش باتری ، امداد باطری و... تولید و فروش انواع باتری (خودرویی، مخابراتی، UPS ، سیستم روشنایی اضطراری، مصارف امنیتی، صنعتی و....

۱ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

اصول اولیه باتری خودرو

خودروهای امروزی نیاز به نیروی الکتریکی بیشتری نسبت به قبل دارند و باتری‌‌ها نقش مهمی در ارضای این نیازها ایفا می‌‌کنند. باتری‌‌ها، جریان الکتریکی لازم استارتر که منجر به روشن شدن موتور می‌‌شود را فراهم می‌‌کنند. همچنین توان الکتریکی لازم برای اجزا و لوازم الکتریکی را در صورت خاموش بودن موتور، تأمین می‌‌کنند. زمانی که بارهای الکتریکی موقتاً از ظرفیت سیستم شارژ فراتر رود، باتری وارد عمل شده و جریان اضافی لازم را فراهم می‌‌کند. در نهایت، باتری به‌عنوان تثبیت‌‌کننده ولتاژ برای کل سیستم الکتریکی عمل می‌‌کند.

در حالی که تولیدکنندگان باتری همیشه بر روی بهبود باتری‌‌ها کار می‌‌کنند اما باتری‌‌های خودرو امروزی در حالت کلی به دو گروه طراحی تقسیم می‌‌شوند.

  • اسید سرب، که برای سال‌‌ها در نقش استانداردی در طراحی بوده است.
  • جاذب شیشه‌‌ای، طرح جدیدتری که مزایایی را در کاربردهای خاص به همراه دارد.

باتری خودرو

اگرچه این دو نوع طراحی، مبانی عملیاتی یکسانی دارند اما نمی‌‌توان آنها را به‌عنوان جایگزین یکدیگر یا در کنار هم بکار برد. به همین دلیل، مهم است که قبل از صرف هزینه برای باتری با راهنمای سازنده خودرو خود مشورت کنید. اگر خودرو شما دارای سیستم روشن- خاموشی است که موتور را در صورت توقف در ترافیک خاموش می‌‌کند، شما نیاز به مدل جاذب شیشه‌‌ای دارید که عملکرد بهتر را تضمین کرده و طول عمر باتری را افزایش می‌‌دهد. اگر باتری اولیه خودرو شما از نوع سرب اسید باشد، پس دلیلی برای صرف هزینه به‌منظور خرید باتری جاذب شیشه‌‌ای وجود ندارد.

تعمیر و نگهداری باطری خودرو

تعمیر و نگهداری منظم

در حالی که اکثر باتری‌‌های مدرن مدعی هستند که نیازی به نگهداری ندارند، اما وظایف خاصی وجود دارد که به راننده کمک می‌‌کند تا عمر باتری را به بیشترین مقدار خود افزایش دهد. وقتی خودرو خود را برای سرویس می‌‌برید، به تکنسین آنجا بگویید تا تمیزی ترمینال‌‌ها را بررسی کند و زنگ‌‌زدگی‌‌هایی که مانع برقراری اتصالات الکتریکی می‌‌شود را بزداید و برطرف نماید. همچنین مکانیک باید سخت‌‌افزار نصب شده را بررسی نماید و مطمئن شود که زمانی که خودرو با دست‌‌اندازی در جاده مواجه می‌‌شود، باتری به اطراف حرکت نکند. لرزش بیش از حد، دشمن اصلی عمر باتری است.

تعویض باتری خودرو

چه وقت باتری را تعویض نمایید

اگرچه باتری خودرو توسط دینام مدام شارژ می‌‌شود اما زمانی می‌‌رسد که لازم است باتری را تعویض نمایید و معمولاً این اتفاق هر سه تا پنج سال می‌افتد. در حالی که عوامل زیادی بر روی عمر باتری تأثیر می‌‌گذارند اما آب و هوا تأثیرگذارترین عامل است. انتظار می‌‌رود در مناطقی که میانگین دمای بالاتری را دارند، بازه‌‌ی تعویض باتری کوتاه‌‌تر می‌‌شود. زمانی که عمر باتری شما بیش از دو سال می‌‌شود، سالانه به تکنسینی مراجعه کرده تا توانایی نگهداری انرژی توسط باتری شما را بسنجد. بسیار بهتر است که ضعف باتری را در یک تعمیرگاه بفهمید تا اینکه در جاده‌‌ یا در زمان نامناسب و خطرناک، باتری عمل نکند.

در هنگام تعویض باتری، تکنسین باید یک منبع تغذیه ۱۲ ولت مکملی را قبل از جدا کردن کابل‌‌های باتری به سیستم برق خودرو متصل کند تا کامپیوتر داخلی خودرو عملکرد مناسب خود را حفظ نماید. عدم انجام این کار عواقبی را به همراه دارد که شدت آن متفاوت است. یکی از این عواقب، نیاز به برنامه‌‌ریزی مجدد رادیو و تنظیمات صندلی است اما در خودروهای پیشرفته‌‌تر در صورت قطع برق، نیاز به برنامه‌‌ریزی مجدد برخی سیستم‌‌های کامپیوتری خودرو است. سرویس خدماتی که انتخاب می‌‌کنید نیز باید در ارتباط با مدل خودرو شما تجربه کافی داشته باشد، زیرا در برخی خودروها لازم است سیستم شارژ در هنگام تعویض باتری ریست شود تا از خرابی پیش از موعد باتری جلوگیری شود.

 

منبع:چطورپدیا