دانستنی های خودرو

همه چیز در مورد تعمیر خودرو، باطری ، باتری خودرو ، باتری ups، امداد باطری و...

دانستنی های خودرو

همه چیز در مورد تعمیر خودرو، باطری ، باتری خودرو ، باتری ups، امداد باطری و...

همه چیز در مورد تعمیر خودرو، انتخاب باطری ، باتری خودرو ، باتری ups و... قیمت باطری ، فروش باتری ، امداد باطری و... تولید و فروش انواع باتری (خودرویی، مخابراتی، UPS ، سیستم روشنایی اضطراری، مصارف امنیتی، صنعتی و....

  • ۰
  • ۰

۱۲ مشکل مهم و رایج خودرو

روشن شدن چراغ هشدار

۱- چراغ‌‌های هشداردهنده

روشن شدن چراغ هشدار یا چک موتور یکی از رایج‌‌ترین مشکلات صاحبان خودرو، کامیون و شاسی بلند است. این چراغ‌‌ها هنگامی که «واحد کنترل موتور» (ECU) وسیله نقلیه یک کد خطا تشخیص داده شده توسط سنسور شناسایی‌شده روشن می‌‌شوند. از آنجا که بیش از ۲۰۰ احتمال به خاطر روشن شدن کد هشدار وجود دارد، داشتن یک مکانیک حرفه‌‌ای برای بازرسی کامل چراغ‌‌های هشداردهنده، بهترین راه برای تعیین منبع مشکل و تعمیر مناسب آن است.

مشکل ریپ زدن موتور ماشین

۲- صداهای ناهنجار (ریپ زدن) موتور

بهترین حالت برای موتور زمانی است که هوا و سوخت به درستی و با ترکیب مناسب در محفظه احتراق مخلوط شده و سوزانده می‌‌شوند. برای تکمیل این روند، مجموعه‌‌ای از اجزای سیستم سوخت و احتراق باید با هم کار کنند. اگرچه بسیاری از اجزای متحرک موتور کمک می‌‌کنند تا موتور به درستی عمل کند، اما ریپ زدن موتور در اثر خرابی یکی از این اجزا، از جمله مشکلات اصلی است. برای کاهش انسداد اجزا و ریپ زدن موتور، اجزای سیستم سوخت‌‌رسانی و احتراق را همانطور که توسط سازنده توصیه شده است، تعویض کنید.

بهینه‌‌سازی مصرف سوخت

۳- بهینه‌‌سازی مصرف سوخت

هنگامی که موتور عملکرد بهینه‌‌ای دارد، سوخت را با نرخی می‌‌سوزاند که به بهبود مصرف آن کمک ‌‌کند. با این حال، چندین بخش از سیستم سوخت مانند فیلترهای سوخت، فیلترهای هوا، سنسور جریان جرمی هوا و سنسورهای اکسیژن در نهایت کثیف و پوشیده از گردوخاک می‌‌شوند. در صورتی‌‌که این مشکل قبل از تعویض قطعه خراب رخ دهد، سوخت بیشتری در مقایسه با حالت معمول، مصرف می‌‌شود. از طرف دیگر، سرویس روزانه خودرو به سادگی می‌‌تواند از بروز این مشکل جلوگیری کند.

مشکل خرابی باتری خودرو

۴- خرابی باتری خودرو

اکثر باتری‌‌های خودرو باید حدودا سه سال یا ۸۰۰۰۰ کیلومتر دوام بیاورند. یک باتری ضعیف معمولا آمپر -جریان الکتریکی- آن کاهش می‌‌یابد و به طور طبیعی توانایی خود را برای حفظ شارژ از دست می‌‌دهد. آلترناتور (مولد متناوب) آسیب دیده، سنسور دمای باتری یا سایر اجزای سیستم شارژ باتری می‌‌تواند این مسئله را تسریع کند. بهترین کار تعویض باتری خودروهر ۸۰۰۰۰ کیلومتر یا سه سال است، حتی اگر علائم آسیب را نشان ندهد.

۵- سایش تایرها

در حالی‌که اکثر تایرها پس از برخورد با یک شی یا در اثر ضربه، صاف می‌‌شوند، اما دلیل اصلی این صافی می‌‌تواند استفاده‌‌ی روزمره از آن‌‌ها باشد. همانطور که توسط سازنده خودرو شما توصیه می‌‌شود، طول عمر تایرهای خود را با جابجایی آن‌‌ها با یکدیگر، افزایش دهید. به طور کلی، جابجایی اصولی لاستیک‌‌ها هر ۸۰۰۰۰ کیلومتر (یا هنگامی که روغن موتور خود را عوض می‌‌کنید)  بهترین پیشنهاد است.

مشکل صدای گوشخراش ترمزها

۶- صدای گوشخراش ترمزها

مانند هر بخش حرکتی دیگر در ماشین شما، سیستم ترمز خودرو شما در مدت زمان مشخصی فرسوده می‌‌شود. ترمزها برای توقف ایمن، حیاتی هستند، بنابراین هنگامی‌‌که آنها نشانه‌‌هایی از مشکلات مانند صدای جیغ کشیدن، جیرجیر یا نرمی پدال ترمز را بروز می‌‌دهند، باید توسط یک مکانیک حرفه‌‌ای در اسرع وقت مورد بررسی قرار گیرند. در حالی که مشکلات جزئی می‌‌توانند باعث ایجاد صدای جیغ یا جیرجیر ترمز شوند، اما با شنیدن صدای گوشخراش از ترمز، مانند سایش دو تکه سنگ به هم، باید آن را تعویض نمود.

مشکل خرابی آلترناتور خودرو

۷- خرابی آلترناتور

آلترناتور (مولد متناوب) بخشی از وسیله نقلیه شما است که تمام سیستم‌‌های الکتریکی وسیله نقلیه‌‌تان را در هنگام آغاز به کار ماشین راه‌‌اندازی می‌‌کند. وظیفه دیگر آن رساندن شارژ کافی به باتری و نگه‌‌داشتن آن در حالت حداکثری است. هنگامی که آلترناتور دچار نقص می‌‌شود، بالاخره باعث فرسودگی باتری و شروع سایر مسائل مربوط به آن می‌‌شود. برای جلوگیری از این مشکل، در فواصل زمانی مناسب، تعمیر و نگه‌‌داری آلترناتور خود را قبل از خرابی انجام دهید.

۸-  استارتر موتور شکسته شده

استارتر موتور مسئول راه‌‌اندازی موتور و عملیات استارت خودرو است. وقتی این عمل انجام نمی‌‌شود، عمدتا علت آن آسیب‌‌دیدگی سیم‌‌پیچی الکتریکی، شکسته شدن استارتر موتور یا سایر خطاهای الکتریکی مثل رله‌‌ی استارتر است. اگرچه استارتر را قبل از شکستن می‌‌توان تعویض نمود، اما پیش‌‌بینی زمان آن دشوار است. قبل از اینکه فرض را بر  خرابی استارتر بگذارید، بهتر است که مشکل استارت نخوردن خودرو شما به دقت بررسی شود.

۹- لرزش فرمان

دلایل متعددی می‌‌توانند منجر به لرزش فرمان در حین رانندگی گردند. اگر این اتفاق دقیقا پس از روشن کردن خودرو و شروع به حرکت ایجاد شود، منبع آن اغلب یاتاقان چرخ یا سیستم تعلیق آسیب‌‌دیده است. اگر در سرعت‌‌های بالا اتفاق بیفتد، معمولا به بالانس تایر یا چرخ مربوط است. در غیر این صورت، بازدید خودرو شما در محل توسط یک مکانیک حرفه‌‌ای، بهترین راه برای تشخیص و رفع این مشکل است.

۱۰- رد شدن در معاینه دودزا بودن و انتشار گاز

تست انتشار گازهای گلخانه‌‌ای و دودزا بودن خودرو ضروری است و رد شدن در این تست می‌‌تواند علل مختلفی داشته باشد. مراکز خاصی وجود دارند که دلایل رد شدن در این تست را به شما خواهند گفت؛ بنابراین می‌‌توانید برای انجام تعمیرات لازم با یک مکانیک در ارتباط باشید.

۱۱- گرمای بیش از حد موتور

شاید با خود فکر کنید مسئله جوش آوردن موتور باید در بالای لیست قرار گیرد، اما در واقع این مورد به ندرت اتفاق می‌‌افتد. در بیشتر خودروهای مدرن، سیستم خنک کننده بسیار پیچیده است و شامل سنسورهای متعددی است که دمای خنک‌‌کننده، جریان و سایر اجزای آن را نمایش می‌‌دهد. نگه‌‌داشتن سطح کافی از آب در رادیاتور و تعویض پمپ آب قبل از شکستن آن، دو روش آسان برای کاهش احتمال جوش آوردن آن است.

 لغزش جعبه دنده اتومات

۱۲- لغزش جعبه دنده اتومات

جعبه دنده اتومات، در صورت نگهداری درست، می‌‌تواند بیش از ۳۲۰۰۰۰ کیلومتر بدون مشکل عمل کند. جعبه دنده‌‌های اتوماتیک جدید، متشکل از یک سیستم هیدرولیکی شامل چندین محفظه، واشر و لوله‌‌هایی است که می‌‌تواند بر اثر رسوبات مسدود شده یا دچار نشتی شود. وقتی این اتفاق می‌‌افتد، دنده دچار لغزش شده یا به نرمی تغییر نمی‌‌کند. برای جلوگیری از این مشکل رایج، سرویس جعبه دنده را در بالای فهرست چکاپ روزانه خود قرار دهید.

همه خودروها برای استفاده، نیاز به تعمیر و نگهداری دارند. حتی زمانی که شما سرویس‌‌های توصیه‌‌شده مانند تعویض روغن و چرخش تایر را به موقع انجام دهید، مشکلات رخ می‌‌دهند. سبک رانندگی یا مدل ماشین شما ممکن است ماشین‌‌تان را در معرض مشکلات خاصی نسبت به دیگران قرار دهد. نظرات مربوط به خودرو را بخوانید تا از مشکلات خاص مربوط به سازنده، مدل و سال ساخت آن آگاه شوید. مهم نیست که چه خودرویی انتخاب می‌‌کنید، چیزی که مهم است، نحوه‌‌ی عملکرد شما در مورد مشکلاتی است که در بالا ذکر شد.

 

منبع: چطورپدیا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی