دانستنی های خودرو

همه چیز در مورد تعمیر خودرو، باطری ، باتری خودرو ، باتری ups، امداد باطری و...

دانستنی های خودرو

همه چیز در مورد تعمیر خودرو، باطری ، باتری خودرو ، باتری ups، امداد باطری و...

همه چیز در مورد تعمیر خودرو، انتخاب باطری ، باتری خودرو ، باتری ups و... قیمت باطری ، فروش باتری ، امداد باطری و... تولید و فروش انواع باتری (خودرویی، مخابراتی، UPS ، سیستم روشنایی اضطراری، مصارف امنیتی، صنعتی و....

  • ۰
  • ۰

بررسی لرزش ماشین یا فرمان هنگام ترمز گرفتن

مسائل مختلفی در هنگام گرفتن ترمز باعث لرزش ماشین یا فرمان می‌‌شوند، اما تقریبا همه این مشکلات با روتورها درگیر هستند. صرف نظر از علت لرزش، حل سریع آن، مهمترین مسئله است.

لرزش ماشین یا فرمان هنگام ترمز گرفتن

چگونگی کارکرد این سیستم

ترمزهای خودرو در دو نوع سیستم دیسکی و کاسه‌‌ای موجود هستند. هر دو این سیستم‌‌ها از مقاومت و اصطکاک برای اعمال ترمز استفاده می‌‌کنند. ترمزهای کاسه‌‌ای در یک محفظه مدور چرخان همراه با یک چرخ قرار دارند. درون کاسه مجموعه‌‌ای از کفشک‌‌ها قرار دارند که هنگام اعمال فشار به پدال ترمز، نیروی خود را به کاسه وارد می‌‌کنند.

از طرف دیگر ترمزهای دیسکی دارای یک روتور متصل به چرخ هستند. لنت‌‌های ترمز، متصل به کالیپر، هنگامی‌که پدال ترمز را فشار می‌‌دهیم، با روتور درگیر شده و به موجب اصطکاک، باعث توقف چرخ می‌‌شوند.

لنت‌‌های ترمز

لنت‌‌های ترمز و کفشک‌‌ها در طول زمان دچار فرسایش شده و برای اطمینان حاصل پیدا کردن از ایمنی سیستم ترمز، نیاز به تعمیر و نگهداری و تعویض دارند. لنت‌‌های ترمز جدید ۸، ۱۰ و یا ۱۲ میلی‌متر ضخامت دارند و هنگام رسیدن به ضخامت۳ میلی‌متری باید تعویض شوند. روتورها و کالیپرها همچنین نیاز به تعویض دوره‌‌ای دارند.

دلایل رایج این مشکل

پایان عمر روتور: پایان عمر روتور به معنی آن است که روتورها بیشتر از حد مجاز خود، از سمتی به سمت دیگر جابجا می‌‌شوند (چیزی در حدود ۰,۵ میلی‌متر). یکی از دلایل معمول، کثیفی و زنگ‌‌زدگی ظاهر دیسک است. همچنین می‌‌تواند ناشی از وجود یک «نقطه کوچک» روی روتور باشد.

روتورهای ناهموار: چنانچه روتورها به تازگی سرویس و یا تعویض شده باشند، محکم نکردن آن‌‌ها در جای خود می‌‌تواند دلیل لرزش فرمان، هنگام اعمال ترمزها باشد. روتورها باید طبق یک الگوی خاص و با توجه به مشخصات گشتاوری خود در جای خود محکم شوند. اگر این کار درست انجام نشود، می‌‌تواند باعث آسیب دیدن روتور شود.

تابیدگی روتور: در صورتی‌‌که یک روتور برای مدت زمان طولانی در معرض تنش شدید قرار گیرد، دچار تابیدگی می‌‌شود. این موضوع می‌‌تواند ناشی از رانندگی در جاده‌‌هایی با شیب تند، بکسل کردن و یا حتی ریختن آب سرد روی روتور داغ باشد. روتورهای تابیده، دلیل ایجاد لرزش در ترمزها خواهند بود.

آنچه انتظار می‌‌رود

با یک مکانیک سیار حرفه‌‌ای تماس گرفته تا برای بررسی لرزش فرمان و پیدا کردن علت آن، به منزل یا محل کارتان بیاید. سپس مکانیک یک گزارش دقیق از بازرسی خود ارائه داده و دامنه و هزینه تعمیرات لازم را برای شما برآورد می‌‌کند.

این سرویس چه میزان اهمیت دارد

هر مسئله‌‌ای در مورد سیستم ترمز باید فوراً مورد توجه قرار گیرد. ترمزهایی که به طور مداوم دارای لرزش هستند، بر سایر اجزای ترمز تاثیر گذاشته و می‌‌توانند هزینه تعمیرات آن را افزایش دهند. علاوه بر این، رانندگی با روتورهای نامناسب، واقعاً امنیت ندارد.

 

منبع: چطورپدیا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی