دانستنی های خودرو

همه چیز در مورد تعمیر خودرو، باطری ، باتری خودرو ، باتری ups، امداد باطری و...

دانستنی های خودرو

همه چیز در مورد تعمیر خودرو، باطری ، باتری خودرو ، باتری ups، امداد باطری و...

همه چیز در مورد تعمیر خودرو، انتخاب باطری ، باتری خودرو ، باتری ups و... قیمت باطری ، فروش باتری ، امداد باطری و... تولید و فروش انواع باتری (خودرویی، مخابراتی، UPS ، سیستم روشنایی اضطراری، مصارف امنیتی، صنعتی و....

  • ۰
  • ۰

نحوه زمان‌بندی موتور خودرو

زمان‌بندی موتور خودرو

انواع مختلف زمان‌بندی

دو نوع زمان‌بندی وجود دارد، زمان‌بندی مربوط به میل بادامک و زمان‌بندی احتراق که مربوط به شمع‌‌ها است. زمان‌بندی میل بادامک، دریچه‌‌ها و پیستون‌‌ها را تنظیم می‌‌کند و کل پروسه توسط زنجیر یا تسمه زمان‌بندی کنترل می‌‌شود. اگر زمان‌بندی به‌خوبی عمل نکند، می‌‌تواند مشکلاتی به وجود آورد که در برخی موتورها که موتورهای تداخلی گفته می‌‌شوند، نتایج ناگواری را در پی خواهد داشت. در این نوع موتور، دریچه‌‌های موتور (سوپاپ) و پیستون‌‌ها فضای یکسانی را در سیلندر اشغال می‌‌کنند، اما نکته مهم این است که هر کدام در زمان متفاوتی این فضا را اشغال می‌‌نمایند. از آنجایی‌که فواصل زمانی بین وقتی‌که پیستون فضا را اشغال می‌‌کند و زمانی که سوپاپ فضا را در اختیار دارد، کمتر از یک لحظه است، نتایج حاصل از عدم زمان‌بندی صحیح احتمالاً برای شما قابل تصور است. در این صورت مجبور خواهید بود که موتور خود را دوباره ساخته و احیا کنید یا حتی آن را تعویض نمایید.

موتور خودرو

اگر زمان‌بندی مربوط به میل بادامک انجام نشود، به‌راحتی متوجه خواهید شد زیرا که خودرو به‌خوبی عمل نخواهد کرد یا اصلاً روشن نخواهد شد. از سوی دیگر، تشخیص مشکل در زمان‌بندی احتراق سخت‌‌تر است، اما تنظیم آن آسان است. زمان‌بندی احتراق به چهار سیکل موتور خودرو شما مرتبط است. این چهار سیکل عبارتند از:

  • هوا توسط دریچه ورودی مکیده شده، در حالی‌که انژکتورها سوخت را منتقل می‌‌کنند.
  • این ترکیب سوخت و هوا فشرده می‌‌شود.
  • جرقه حاصل از شمع، این مخلوط سوخت و هوا را محترق می‌‌کند.
  • دریچه اگزوز باز شده و گاز حاصل از سوختن بنزین را به بیرون می‌‌راند (اگزوز).

زمان‌بندی موتور خودرو

مهم‌ترین نکته این است که جرقه به‌موقع اتفاق بیفتد. در غیر این صورت موتور شما عملکرد کندی داشته، هیچ قدرتی ندارد و یا اصلاً عمل نخواهد کرد.

نباید هیچ‌وقت مشکلات مربوط به زمان‌بندی موتور را نادیده بگیرید زیرا که اگر زمان‌بندی به‌خوبی صورت نگیرد، مشکلات جدی برای موتور شما در پی خواهد داشت. اگر خودرو شما کوچک‌ترین نشانه‌‌ای از زمان‌بندی نامناسب را بروز می‌‌دهد، حتماً با یک مکانیک حرفه‌‌ای مشورت کنید.

 

منبع: چطورپدیا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی