دانستنی های خودرو

همه چیز در مورد تعمیر خودرو، باطری ، باتری خودرو ، باتری ups، امداد باطری و...

دانستنی های خودرو

همه چیز در مورد تعمیر خودرو، باطری ، باتری خودرو ، باتری ups، امداد باطری و...

همه چیز در مورد تعمیر خودرو، انتخاب باطری ، باتری خودرو ، باتری ups و... قیمت باطری ، فروش باتری ، امداد باطری و... تولید و فروش انواع باتری (خودرویی، مخابراتی، UPS ، سیستم روشنایی اضطراری، مصارف امنیتی، صنعتی و....

  • ۰
  • ۰

چه زمانى باید لنت ترمز خودرو تعویض شود؟

اگر شما فقط ۱۳۰۰۰ کیلومتر در سال رانندگی می‌‌کنید اما در مناطق شهری شلوغ مثل تهران، اهواز یا مشهد، در مقایسه با کسی که ۴۵۰۰۰ کیلومتر در سال رانندگی می‌کند اما در شهرهای کم جمعیت‌تر و با جاده‌های صاف‌تر، بیشتر و زودتر به تعویض لنت‌ها یا کفشک‌های ترمز نیاز پیدا خواهید کرد. شما از ترمز خود در مناطق شهری در مقایسه با بزرگراه‌های روستایی، به مراتب بیشتر استفاده می‌‌کنید.

تعویض لنت ترمز خودرو

متاسفانه هیچ زمانبندی مشخصی وجود ندارد که به شما بگوید کی زمان تعویض لنت‌‌های ترمز است، بنابراین لازم است به گوش‌‌های خود و توصیه‌‌های یک تکنسین خودرو باتجربه اعتماد کنید. اکثر وسایل نقلیه باید جای چرخ‌‌های خود را حداقل هر شش ماه عوض کنند و این زمان مناسبی است که ترمزها نیز بررسی شوند. یک مکانیک می‌‌تواند ضخامت لنت‌‌ها و شرایط کالیپرها و کاسه‌‌ی ترمز را برای شناسایی عیب و خرابی بررسی کند.

بسیاری از خودروها مجهز به سنسوری هستند که زمانی که لنت‌‌ها نیاز به تعویض دارند با دیسک سایش پیدا می‌‌کند یا زمانی که در بعضی وسایل ترمز بریده می‌‌شود، راننده صدای گوش‌‌خراش تیزی را در این هنگام می‌‌شنود. برخی خودروها سنسور ضعف ترمز الکترونیکی دارند که وقتی لنت‌‌ها به حداقل ضخامت برسد، به راننده اخطار می‌‌دهد، اما این ویژگی در خودروهای گران وجود دارد. پس بهتر است به معاینه منظم ترمز اعتماد کنید تا اخطار خود خودرو.

تعویض لنت ترمز خودرو

این سنسورها در همه خودروها یا لزوما در هر چرخ وجود ندارد، پس راننده باید به صدای سایش فلز به فلز (اغلب نشانه‌ای است که لنت‌‌ها به طور کامل تمام شده‌‌اند) و سر و صداهای دیگر که نشانگر عیب و خرابی است، توجه کنند. برخی صداهای ضعیف با تمیز کردن ترمز از بین می‌‌روند اما سر و صداهای مداوم و واضح معمولا به معنی عیب و خرابی برخی بخش‌‌ها است.

اگر پدال ترمز در هنگام ترمز گرفتن تحت فشار کم یا متوسط، جهش و حرکت منظمی از خود نشان دهد، می‌‌تواند نشان‌‌دهنده خرابی یا تاب دیسک باشد. اگر خودرو شما دارای سیستم ترمز ضد قفل باشد، لرزش پدال تحت ترمز ناگهانی طبیعی است، که این سیستم ترمز ضد قفل در امریکا برای خودروهای تولیدی پس از سال ۲۰۱۲ اجباری شده است. اگر در هنگام ترمز، فرمان یا ماشین به یک سمت کشیده شود، ممکن است نشان دهنده یک خرابی یا ضعف لنت جلویی باشد.

ترمز خودرو

از علائم دیگر، می‌‌توان به مسافت توقف طولانی‌‌تر (هنگام ترمز گرفتن) اشاره کرد یا اینکه هنگام ترمز گرفتن پای شما پایین‌‌تر از حد عادی رفته و به کف ماشین نزدیک‌‌تر شود. از آنجایی که لنت‌‌های ترمز به تدریج معیوب می‌‌شوند، ممکن است کاهش عملکرد را متوجه نشوید، بنابراین در این هنگام چشمان باتجربه یک مکانیک می‌‌تواند به شما کمک کند.

اکثر اتومبیل‌‌ها دارای چراغ هشدار ترمز هستند که هر بار که خودرو را روشن می‌‌کنید، برای چند لحظه روشن می‌‌شوند. اگر این چراغ در هنگام رانندگی روشن شود، بدین معنی است که روغن ترمز شما کم است و این می‌‌تواند به دلیل نشتی یا مشکلی در سیلندر اصلی ترمز باشد. توجه کنید که ممکن است این چراغ هشدار برای ترمز دستی نیز مشترک باشد و این با چراغی که هنگام از دست دادن عملکرد ABS روشن می‌‌شود، متفاوت است.

برخی خودروهای جدید و کامیون‌‌های سبک دارای ترمزهای صفحه‌‌ای جلو نیز هستند. اکثر آنها دیسک‌‌های عقبی نیز دارند، اگرچه برخی خودروهای ارزان‌‌تر هنوز از ترمزهای کاسه‌‌ای عقب استفاده می‌‌کنند. در مورد ترمزهای دیسکی، عمل رایجی است که فقط لنت‌‌های ترمز را جایگزین کرد و در صورت لزوم سطح دیسک‌ها را دوباره تنظیم کرد تا سطح آن صاف و هموار شود.

در سالهای اخیر بیشتر خودروسازها به استفاده از دیسک‌هایی روی آورده‌‌اند که سبک‌تر و باریک‌تر بوده تا وزن را کاهش داده و در هزینه صرفه‌‌جویی کنند. دیسک‌‌ها به منظور استفاده برای دو یا سه بار تنظیم سطح ساخته شده‌‌اند اما تعجب نکنید وقتی که زمان تعویض لنت ترمز برسد به شما بگویند به دیسک‌ها تازه نیز نیاز دارید. دیسک‌های فعلی ممکن است ماده کافی برای لایه‌برداری در تنظیم سطح نداشته باشند و شاید به اندازه مدل‌‌های مربوط به ۱۰ سال قبل یا بیشتر بادوام نباشند. علاوه بر این، تعمیرگاه‌‌ها تمایل به تنظیم سطح دیسک‌ها ندارند زیرا که کاری زمانبر است. به علاوه، کیفیت کار بستگی به مهارت فردی دارد که آن را انجام می‌‌دهد. درعوض، برای تعمیرگاه‌‌ها، سریع‌‌تر، آسان‌‌تر و سودآورتر است که هنگام تعویض لنت‌‌ها، دیسک‌های جدیدی نیز نصب کنند.

 

منبع: چطورپدیا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی